2010-07-31
00:47:30

1 vecka & 1 dag gammal

Hejsan!

Jag vill berätta så mycket om lilla Hannes, hur underbar och speciell han är. Men det går inte att beskriva i ord <3

Idag har mamma varit här, hon har handlat mat osv till oss, vilket var gulligt gjort, köpte mat som jag själv aldrig skulle ha tänkt på att köpa, som jag ändå älskar.
Sen gick vi till Danne & Linnea där vi åt grillat, mums :) Och lillen ville själv också bara äta hela tiden. Nu ligger han på soffan och sussar, så då skyndar jag mig att blogga. Snart ska älskling hämta Tobbe & Sandra i stan från pdol, sen blir det att sova. Ni kan inte ana hur trött man blir av att vakna jätte ofta om nätterna och amma, men det är värt det :) Snart börjar han ju sova längre & längre.
Han är redan 1 vecka gammal + 1dag! Tiden går fort.

Ska fota lillen imorgon så då lägger jag upp några, om jag får tid att överföra till datorn.
Menmen, vi hörs ♥
2010-07-26
23:52:47

Hemma med Hannes

Hejsan!

Nu är han här. Eller han föddes i fredags kl 13.32, men vi kom hem idag, vilket är jätte skönt.

Vikt: 3585 Gr
Längd: 51 cm

Vi åkte in kl 6 på morgonen, då var jag öppen 3 cm, så fick bada badkar.
Då var jag öppen 6 cm så gjorde dom hål på fosterhinnan så vattnet gick, fick lustgas under värkarna men det kändes ändå såklart väldigt mycket. Sen tyckte barnmorskan att jag skulle ta Epiduralbedövning i ryggmärgen, så då fick jag det. Jag piercar mig hellre 1000 gånger på dom värsta ställena än att ta det igen, men det hjälpte helt klart väldigt bra! Så det rekomenderas. Jag kände inte alls av värkarna då jag fick det. Sen fick jag lite olika dropp, pencillin osv. När klockan var 13.12 var jag öppen 10 cm, så då tog dom bort ryggmärgs bedövningen & jag började krysta. 22 min senare var han ute & dom la upp han på mig.. Det ända jag tänkte då var "En pung, det vart en kille, äntliiigen är det över". Så sydde barnmorskan 3 stygn på mig. Sen vart det såklart mycket känslor för ååh så fin han är, vi älskar han ♥

Berättar mera sen då jag hinner, måste nog amma Hannes snart, just nu ligger han i pappas famn.







2010-07-14
15:01:48

V 39

Vecka 39

Barnet:

Hjässbjudning

De flesta barn har nu huvudet nedåt och hakan in mot bröstet. Det här läget kallas för kron- eller hjässbjudning och är det vanligaste förlossningsläget.

Vid det här laget är det lite tystare i magen. För det första har barnet inte mycket plats att röra sig på inne i livmodern. Rörelserna känns mer som knuffar eller stötar. För det andra sover ditt barn mer för att samla kraft att växa och utvecklas.

Mamman:

Låt förlossningen börja snart

Sover du oroligt och vaknar ofta? Det gör de flesta kvinnor. Det sägs att det här är kroppens sätt att förbereda sig på vad som komma skall – ett barn som vill äta dag och natt.

Många kvinnor säger att de inte känner sig på topp under de sista veckorna. Det är normalt att känna sig instabil och ha humörsvängningar. Du kan börja grubbla, vara lättirriterad och känna det som om du inte får något gjort. Andra kvinnor får en energikick. Det är inte ovanligt att kvinnor runt den här tiden börjar storstäda huset, sätta igång med storbak eller laga massor av mat. Det kan vara bobyggarinstinkten. Du vill helt enkelt att hemmet ska vara i toppskick innan barnet kommer.

2010-07-13
19:43:31

8 dagar kvar

Hejsan!

Nu är det 8 dagar tills bebisen är beräknad att komma ut, än har den inte kommit..
Har hållt igång både idag & igår med att städa & rört mig för fullt, och det har hjälpt, har förvärkar nästan hela tiden, men bara lite små ont.

På torsdag har jag tid på mvc igen, men ser inte fram emot det, snarare tvärt om.. Min vanliga barnmorska har semester än ;/ Ska bli skönt sen att gå på bvc här i norrfjärden sen. 

Nu ska jag äta kakor eller äta glass.. Sen blir det nog filmkväll :)



Hörs ♥ 
2010-07-07
17:54:15

Vecka 38

Nu är du 38 veckor gången (eller gravid i 39:e veckan, om du föredrar att räkna så). Förlossningen är runt hörnet och din bebis ligger och väntar på rätt tid att födas. Den fortsätter att lägga på sig ett litet lager kroppsfett, som kommer att hjälpa till att hålla rätt kroppstemperatur och kommer att öka lite till i vikt (pojkar tenderar att väga något mer än flickor). Försök ta det lugnt om du kan — det kan ta ett tag till nästa tillfälle. Gå ut och se en film, läs en bok eller ta långa tupplurar istället för att måla om bebisens rum eller vika bebiskläder. Det kan vara värdefullt att tillbringa lite kvalitetstid på tu man hand med din partner om ni kan. Du som är förstföderska får ditt blodtryck kontrollerat av sköterskan denna vecka.



Strax ska vi fara till Grönan i Öjebyn/Böle med Krull, Sara, deras hund Millan & Rocky för att bada, får se hur jag gör om jag tittar på eller vågar bada :) Om jag öppnat mig så är det inte alls bra om jag badar. Idag på mvc hade jag en annan barnmorska som var jävligt kall av sig & inte alls tog mig på allvar när jag sa att jag haft värkar väldigt länge. Så hon ville inte ens känna efter. Hon sa också att det inte alls läkt fostervatten för i så fall hade det forsat ut vatten när hon rörde på bebisens huvud. Men inom 1 månad (innan augusti) var hon säker på att jag fött. Längtar!

2010-07-06
15:42:22

Äntligen blogginlägg

Tjaa! ;)

Seg jag är att uppdatera, jag vet.. Men sitter knappt nått vid datorn, förutom då vi ser film osv.

I fredags var vi med Natalie, Emil & Simon (nöjd nu att jag skriver att du var med Simon? Sist skrev jag bara "osv" haha).
När vi väl kom´iväg med alla grejjer efter ett antal vänder tillbaka så åkte vi båt ut till en ö & grillade, tog flera timmar innan det blev fart på elden. Tobbe & Sandra var tvungna att ro dit med en dunk diesel.. Sen kom även Dg & Dennis, kan som säga att Dennis var mkt bättre på att ro än Dg, det kan nog alla hålla med om, haha..
Sen vart jag & Natalie jätte trötta och förbannade på myggen så fick killarna börja slå upp det tjorviga 6-manna tältet, fast Simon stod mest och vinglade brevid haha. Gick fan inte att sova för det var stenigt, lutade & marken var hård, så jag & Tommy åkte till lägenheten & sov, lämnade dom andra haha..

Sen när jag vaknade upp på Lördagen så hade det läkt fostervatten i sängen, var blött under madrassen tillochmed. Magen är mjuk sen dess så jag väntar bara på en jävla massa värkar. Ringde dom i sunderbyn igår flera gånger, men ingen ville tro mig att det var fostervatten ;s Irriterande jävlar. Men har tid på mvc imorn så.

Ska gå med Rocky till fjörn nu så ska han få bada med en Rottis tik :)